راهکارهای قرآن برای کنترل میل جنسی
خداوند متعال در قرآن کریم راههای متعددی را جهت کنترل و مهار غریزه جنسی معرفی نموده است؛ که بعضی از مهمترین آنها عبارتند از: «ازدواج»، «چشم پوشی»، «عفت ورزی» و «روزهداری»
در ادامه مطلب
الف. ازدواج
قرآن کریم میفرماید: «وَ مِنْ آیاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ
أَنْفُسِکُمْ أَزْواجاً لِتَسْکُنُوا إِلَیْها وَ جَعَلَ بَیْنَکُمْ
مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ فِی ذلِکَ لآیاتٍ لِقَوْمٍ
یَتَفَکَّرُونَ؛[۱] و از نشانههای او این که همسرانی از جنس خودتان برای
شما آفرید تا در کنار آنان آرامش یابید، و در میانتان مودّت و رحمت قرار
داد؛ در این نشانههایی است برای گروهی که تفکر میکنند».
همانگونه که از این آیه نمایان است، ازدواج و گزینش همسر سبب آرامش و تسکین
خاطر انسان میشود. بوسیله ازدواج غریزة جنسی انسان تعدیل و مهار میشود و
با تأمین نیاز جنسی او، آرامش و آسایش خاصّی برایش حاصل میگردد.
بنابراین، طبیعیترین و اصلیترین راه تأمین و مهار غریزة جنسی، ازدواج
است؛ به طوری که هر فردی که به سنّ بلوغ میرسد نیازمند به ازدواج است و
تنها با ازدواج است که به طور کامل و صحیح فشار غریزة جنسی کاهش یافته و
تعدیل میشود.
بحث روایی
پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) می فرماید: « من تزوج فقد احرز نصف دینه،
فلیتق الله فی النصف الباقی؛[۲] هر کس ازدواج کند همانا که نصف دینش را
حفظ کرده است»، پس باید با تقوای الهی و پرهیزگاری نصف دیگرش را حفظ کند.
از این کلام رسول مکرم اسلام (صلی الله علیه و آله) معلوم میشود که ازدواج
کمک بسیار بزرگی است در حفظ و تعدیل غریزه جنسی؛ همچنین ازدواج مانع
فحشاء و منکرات است؛ از این رو، انسان نباید بی جهت و بدون دلیل موجّه
ازدواج را به تأخیر اندازد و خود را از این حلال مفید و چارهساز محروم
سازد. «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تُحَرِّمُوا طَیِّباتِ ما أَحَلَّ
اللَّهُ لَکُمْ …؛[۳] ای گروه مۆمنان، آنچه را که خداوند برای شما حلال
نموده است، برخود تحریم نکنید»
ب. حفظ نگاه و غضّ بصر « قُلْ لِلْمُۆْمِنِینَ یَغُضُّوا
مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ یَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذلِکَ أَزْکی لَهُمْ إِنَّ
اللَّهَ خَبِیرٌ بِما یَصْنَعُونَ
وَ قُلْ لِلْمُۆْمِناتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ یَحْفَظْنَ
فُرُوجَهُنَّ…؛[۴] به مۆمنان بگو چشمهای خود را (از نگاه به نامحرمان) فرو
گیرند، و عفاف خود را حفظ کنند؛ این برای آنان پاکیزهتر است؛ خداوند از
آنچه انجام میدهند آگاه است. و به زنان با ایمان بگو چشمهای خود را (از
نگاه هوس آلود) فرو گیرند و دامان خویش را حفظ کنند….» پس از ارائه
مۆثرترین راه و طبیعیترین روش در ارضای غریزه جنسی یعنی ازدواج، به بیان
طریق دوم یعنی «چشم پوشی» میپردازیم.
تجربه نشان داده است که چشم پوشی از نامحرمان و دوری کردن از نظر بازی و
چشم چرانی برای همه کس و در هر شرایطی لازم و ضروری است؛ خواه انسان جوان
باشد خواهد پیر و مسن، متأهل باشد یا مجرد. شخصی که مجرد است و هنوز ازدواج
نکرده است، در فشار روحی و جسمی به سر میبرد. او نیاز به آرامش روحی
روانی دارد نه تحریک و تهییج . نظربازی و چشم چرانی، غریزه شهوت او را
بیدار و تحریک کرده و او را در فشار قرار میدهد؛ این در حالی است که او
اکنون دسترسی به ارضای غریزه جنسی خود ندارد؛ حال اگر از راههای غیر شرعی و
غیرقانونی اطفای شهوت کند، به گناه و فساد کشیده میشود و عواقب سوء آن
دامنگیرش میشود و اگر از انجام عمل خلاف شرع و اخلاق خودداری کند، اگرچه
گناه نکرده است اما فشار غریزه جنسی جسم و جان او را آزرده و افسرده
میسازد، پس بسیار مناسب است که از چشم چرانی پرهیز نماید تا عواقب سوء آن
دامنگیرش نشود.
اسارت در دام شهوت
نظربازی و چشم چرانی، برای شخص متأهل نیز عواقب سوء بسیاری در پی دارد. شخص
متأهلی که در کوچه و بازار و محل کار به نامحرمان نگاه هوس آلود میکند،
کم کم به آنان دلبسته میشود و نسبت به همسر خویش کم مهر و محبت میگردد.و
این به نوبه خود باعث اختلاف و درگیری در منزل شده و نظام خانواده را از هم
متلاشی میسازد و…. از آنچه گذشت روشن شد که حفظ چشم و نگاه برای همه کس
لازم و یکی از راههای کنترل غریزه جنسی است.
شاهدی از روایات
در صدر بحث به دو آیه از قرآن کریم در این رابطه اشاره کردیم و اکنون به کلامی از امام صادق (علیه السلام) استناد میکنیم .
قال الصادق (علیه السلام) : «النظر سهم من سهام الشیطان…؛[۵]
«نگاه کردن (به نامحرم) یکی از تیرهای زهرآگین ترکش ابلیس است» و چه بسا که
یک نگاه سبب حسرت و ندامت طولانی شود.» در این رابطه به کتاب «چشم و نگاه»
نوشته آقای حسین حقجو مراجعه نمایید.
ج ـ عفاف و حفظ نفس
از کتب لغت استفاده میشود که «عفاف» به معنی «خودداری»و حفظ نفس از
تمایلات و شهوات نفسانی است. «عفّت» به معنی پدید آمدن حالتی در نفس است که
آدمی را از غلبه شهوت باز میدارد و عفیف به کسی گفته میشود که دارای این
وصف و حالت باشد.[۶]
در قرآن کریم آیات متعددی در این رابطه موجود است که به برخی از آنها اشاره میکنیم:
خداوند متعال در قرآن کریم میفرماید: « وَ لْیَسْتَعْفِفِ الَّذِینَ لا
یَجِدُونَ نِکاحاً حَتَّى یُغْنِیَهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ…؛[۷] «و
کسانی که امکانی برای ازدواج نمییابند، باید پاکدامنی پیشه کنند تا خداوند
از فضلِ خود آنان را بینیاز گرداند….».
از این آیه معلوم میشود که قدم اول و راه اصلی در کنترل غریزه جنسی ازدواج
است؛ اما از آنجا که همه افراد امکان ازدواج کردن را ندارند میبایست
تقوا و عفاف به خرج دهند و از گناه و آلودگی بپرهیزند؛ تا آنگاه که امکان
ازدواج بیابند. در آیات دیگری، آنان را که دامن خویش آلوده نمیسازند را
تشویق کرده و گرامی میدارد: «…. وَالحافِظینَ فُرُوجَهُم
وَالْحافِظات…»[۸]؛« قُلْ لِلْمُۆْمِنِینَ… وَ یَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ … و
قل للمۆمنات … و یحفظن فروجهن…؛[۹] و آنان که دامان خود را (از آلوده شدن
به بی عفّتی) حفظ میکنند.» در این آیه، سخن از صفات برجسته مۆمنان است و
ضمن بیان بخش مهمی از صفات مۆمنان، پاکدامنی و عفت را یکی از خصلتهای
برجستهی آنها میشمرد.
د ـ روزه
«یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیامُ کَما کُتِبَ
عَلَى الَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ؛[۱۰]ای گروه
مۆمنان! روزه بر شما نوشته شد همانگونه که بر پیشینیان شما واجب شد، تا
پرهیزگارشوند.»
پی نوشت ها :
[۱] . روم/ ۲۱٫
[۲] . الحسن بن الفضل الطبرسی، مکارم الاخلاق، مۆسسه نشر اسلامی، نوبت اول، ربیع الموعود، ۱۴۱۴، ج۱، ص ۴۲۹، ش ۱۴۵۵٫
[۳] . مائده/ ۸۷٫
[۴] . نور/ ۳۰ و ۳۱٫
[۵] . محمد بن علی بن بابویه، ثواب الاعمال و عقاب الاعمال، مترجم: غفاری، ص ۳۲٫
[۶] . راغب اصفهانی، مفردات الفاظ القرآن، دارالکتاب العربی، ص ۳۵۱؛ و
مصطفوی، حسن، التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، تهران، وزارت ارشاد، چاپ
اول، ۱۳۶۸ ش، جلد ۸٫
[۷] . نور/ ۳۳٫
[۸] . احزاب/ ۳۵٫
[۹] . نور/ ۳۱ و ۳۰٫
[۱۰] . بقره/ ۱۸۳٫
منبع:tebyan.net