تشییع پیکر «هنرمند ایرانی» در سکوت و شعرخوانی دخترش + تصاویر

تشییع پیکر «هنرمند ایرانی» در سکوت و شعرخوانی دخترش + تصاویر

تشییع پیکر «استاد انیمیشن ایران» در سکوت و شعرخوانی دخترش + تصاویر
عاطفه فردمقدم: من می خواستم از شخصیت پدر بگویم اما دیدم افرادی که اینجا آمده اند به دلیل شناختی که از پدر داشتند به اینجا آمدند و نیازی به توصیف نیست.
 
صبح امروز یکشنبه 19 فروردین مراسم تشییع پیکر وجیه الله فردمقدم فیلمنامه‌نویس، انیماتور و کارگردان فیلم‌های انیمیشن در خانه هنرمندان ایران برگزار شد و سپس این استاد و هنرمند پیشکسوت هنر پویانمایی از مقابل خانه هنرمندان ایران به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا تشییع شد.

در ابتدای این مراسم که با حضور شماری از هنرمندان و استادان دانشگاه همراه بود، نورالدین زرین کلک پدر انیمیشن ایران با اشاره به ویژگی‌های روحی فردمقدم گفت: چگونه می‌توان به خود تسلیت بگوییم برای کسی‌که تمام عمرش را در خدمت مردم صرف کرد و زندگانی پر از رنج او در حد تحمل و طاقت جمعی چند ده نفری هم نبود.

این انیماتور در ادامه یادآور شد: من به عنوان اولین فرزندم در هنر انیمیشن باید به خودم تسلیت بگویم. من نخست زاده خود را به جامعه هنری تقدیم کردم.

وی با اشاره به داستان حضرت ابراهیم (ع) و قربانی کردن فرزندش افزود: خدا از ابراهیم (ع) خواست که نخست زاده‌اش اسماعیل را قربانی کند. وجیه الله هم در اولین مدرسه انیمیشن ایران تولد یافت و اولین قربانی این عرصه است.

زرین کلک با بیان سختی های کار هنر انیمیشن خاطر نشان کرد: زمانیکه امکان کار کردن در این حوزه برای فرد مقدم میسر شد او تمام روز و وقتش را برای کارش صرف کرد و صمیمانه، عشق و ایثارش را برای هنری که دوست داشت، سپری کرد.

وی اضافه کرد: فردمقدم از خود آثار زیادی باقی نگذاشت چون دوران انیمیشن در زمان او دوران خاموش این هنر بود.

هادی یقین‌لو، مدیریت امور سینمایی کانون پرورش فکری هم بعد از صحبت‌های زرین کلک با اشاره به تلاش‌های فردمقدم تاکید کرد: اگر نامی برای سازمان‌هایی مثل کانون پرورشی باقی مانده باشد به دلیل تلاش‌ها بی‌وقفه استادانی چون فردمقدم است.

علیرضا گلپایگانی مدرس سینما و انیمیشن نیز به نمایندگی از شاگردان این هنرمند پیشکسوت یادآور شد: من از سالها قبل که فیلم‌های انیمیش فرد مقدم را دیده شاگردی ایشان را شروع کردم و در تمام این سال‌ها لحظه به لحظه از او درس گرفته‌ام.

وی با اظهار تاسف از درگذشت فردمقدم ادامه داد: زجر و غم استاد تمام شد اما زجر و درد برای بسیاری از ما هم اکنون شروع شده است.

در بخش دیگری از این مراسم احمد ارغوانی دوست و همکار فردمقدم خاطر نشان کرد: فردمقدم همیشه من را غافلگیر می‌کرد. یک روز با اخلاق خوبش روزی با جملات نغزش و زمانی با اعمال دیگرش. امروز بیشتر از همه من غافلگیر شده ام زیرا هنوز باورم نمی شود که او از میان ما رفته باشد.

وی ادامه داد: فرد مقدم شخصیتی داشت که همیشه در تلاش بود و هیچ گاه از رسالتی که انجام می داد منفک نبود.

در پایان این مراسم عاطفه فردمقدم دختر این استاد و کارگردان هنر پویانمایی نیز در حالی که بغض کرده بود شعری برای خداحافظی با پدرش خواند و گفت: من می خواستم از شخصیت پدر بگویم اما دیدم افرادی که اینجا آمده اند به دلیل شناختی که از پدر داشتند به اینجا آمدند و نیازی به توصیف نیست.

دختر فردمقدم در قسمتی از شعر خود خطاب به پدرش گفت: تو به من آموختی که زندگی مثل کوه پر از پستی و بلندی است و انسان ستبر/ باید از کوه گذشت...

در این مراسم بهرام عظیمی، شهاب الدین عادل مدرس سینما، علی مراد فیلمساز انیمیشنو محمد رضا صارمی دبیر جشنواره انیمیشن تهران و همچنین استادانی و دانشجویان رشته‌های هنر حضور داشتند.

وجیه‌الله فردمقدم عصر 18 فروردین بعد از تحمل دو سال بیماری سرطان ریه درگذشت.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد