شقایق فراهانی؛ یک تغییر حیرت‌آور!

شقایق فراهانی؛ یک تغییر حیرت‌آور!

شقایق فراهانی؛  یک تغییر حیرت‌آور!
من از این نوع آدم ها را زیاد در اطرافم دیدم که با تغییر و تحولات مالی، اجتماعی و... رخ عوض می کنند و تغییر نقاب داده اند که برایم حیرت انگیز بوده است.
 

رئیس کانون بانوان شهر سامان: جدیدترین اتفاقی بود که در آخرین قسمتی از سریال کلاه پهلوی که درسال 91 روی آنتن رفت برای مه لقا افتاد. نقشی که شقایق فراهانی آن را ایفا می کند. او سال ها تجربه حضور در سینما و تلویزیون را دارد و در سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر نامزد نقش مکمل زن برای بازی در فیلم گناهکاران بود. شقایق فراهانی بازیگر نقش مه لقا در گفت وگو با ما از جزییات نقش خود می گوید: از یک تغییـــــرحیرت آور

او در کلاه پهلوی نقش سختی دارد. نقشی که سیر تحولی خاص خودش را دارد. در یکی از شب های پایانی سال 91 در گفت و گوی تلفنی پاسخگوی سوالات ما بود. فراهانی در پایان سخنانش گفت حتماً بنویسم امیدوار است مردم مه لقا و سریال کلاه پهلوی را دوست داشته باشند و البته بنویسیم که از تینا پاکروان به خاطر این که باعث حضورش در نقش مه لقا شد، متشکر است.
    

خانم فراهانی چقدر فکر می کنید شخصیت مه لقا در کلاه پهلوی نقطه عطفی در کارنامه کاری تان باشد؟

من چند سال پیش هم گفته بودم که این نقش می تواند در کارنامه کاری ام نقطه عطف باشد اما ای کاش سکانس هایش کامل پخش می شد و مردم ابعاد کامل این شخصیت را می دیدند و در واقع از چم و خم شخصیت بیشتر از این آگاه می شدند، متاسفانه بسیاری از سکانس های مه لقا دستخوش سانسور شد و من واقعاً دلم سوخت که بهترین سکانس های این نقش از بین رفت. به جرات می توانم بگویم بهترین و جذاب ترین سکانس های مه لقا با این شیوه پخش از بین رفته است.
    

نقش شما شخصیت تاریخی که بر اساس مستندات شکل گرفته باشد نبود اما به هر حال نیاز به تجربه و تحقیق داشت. تحقیقات شما درباره این نقش چگونه بود؟

من به روانشناسی بسیار علاقه مند هستم. نمی توانم بگویم به خاطر مه لقا تحقیق کردم بلکه این اطلاعات ثمره تجربیات خودم درزندگی اجتماعی و مردم شناسی است. همچنین تجربیاتی که در رابطه با شناخت این نوع افراد داشتم. در واقع تجربیات شخصی ام برگرفته از کتاب هایی است که در زمینه تاریخی و اجتماعی خواندم و دوست دارم این نوع شخصیت ها را تحلیل کنم، البته آقای دری در ایفای این نقش کمک بسیاری کرد و در واقع درست من را هدایت کرد.
    

نقش مقابل شما را در این سریال آقای داریوش فرهنگ بازی می کند. همبازی شدن با او چطور تجربه ای بود؟

حضورآقای فرهنگ برای من نعمت بزرگی بود. تجربه همبازی بودن با او بسیار خوب بود. در واقع او توانست نقش صمصام را درست و به بهترین شکل ایفا کند تا مه لقا هم به درستی دیده شود و مردم هم این شخصیت را بپذیرند. حضور او در تکامل شخصیت مه لقا بسیار موثر بود. شاید اگر شخص دیگری بازی می کرد یا این شخصیت جور دیگری بازی می شد، مه لقا هم به این اندازه دیده نمی شد. این موضوع تاثیر و نقش بازیگر مقابل را نشان می دهد.
    

معمولاً چنین کارهایی زمان طولانی دارد. حفظ راکورد های حسی نقش برایتان سخت نبود؟

فیلمبرداری کار 5 سال طول کشید. اصولاً چنین کارهایی بر مبنای لوکیشن پیش می روند مثلاً صحنه های قلعه را در سال های اول گرفتیم که اواخر نقش مه لقا و صمصام بود. این موضوع به تجربه بازیگر و تکنیک کاری او بر می گردد، این که به درستی بتواند ریتم بازی، گویش، رفتار، بیان و لهجه و راکورد حسی را حفظ کند. بازیگر باید خودش حواسش جمع باشد و به لحاظ حرفه ای ریتم بازی اش را حفظ کند. نمی دانم در این زمینه چقدر موفق بودم اما تا جایی که توانستم سعی کردم ریتم و راکورد نقش را حفظ کنم.
    

در این فاصله در کار دیگری هم حضور داشتید؟

بله، اما تلاش کردم راکورد حفظ شود که این هم برمی گردد به تجربه بازیگر و توانایی که باید از نظر تکنیکی داشته باشد. شاید در فیلم های سینمایی بازی کردم که نقش هیچ ربطی به مه لقا نداشت وبعد هم می رفتم سر کار کلاه پهلوی و تبدیل به مه لقا می شدم اما گریم، لباس و.. به بازیگر در نزدیک شدن به نقش و حفظ راکورد کمک می کنند.


در انتخاب نقش هایتان و بازی چقدر از پدرتان آقای بهزاد فراهانی مشورت می گیرید؟

معمولاً همفکری و همیاری خوبی با پدرم دارم و قطعاً نظرات ایشان در انتخاب هایم بی تاثیر نیست. درباره کلاه پهلوی هم چندان حضور ذهن ندارم که چقدر از نظراتشان استفاده کردم اما قطعاً از مشورت دریغ نکردند.
    

معمولاً در کارهایی که اینچنین پر بازیگر هستند بازیگران دغدغه دیده شدن دارند. آیا درباره شما هم اینگونه بود؟

من چندان دغدغه دیده شدن ندارم، می دانم اگر بازیگر درست بازی کند در لانگ شات هم که باشد دیده خواهد شد ولی این ضعف یک بازیگر را نشان می دهد که دیده شدن تبدیل به دغدغه اش شود.
بازیگری که کارش برای دوربین و برای تماشاچی لو برود و در واقع نشان بدهد که بازی می کند، باخته است. از اوایل کارم دوست داشتم درست دیده شوم اما دغدغه اش را نداشتم.

به کمک و همیاری پدرومادرم و البته اعتماد به نفسی که به من دادند مطمئن بودم که دیده می شوم.
درباره کلاه پهلوی هم این دغدغه را در برخی دوستان بازیگر دیده ام اما خودم حداقل در این سریال چنین دغدغه ای نداشتم.
    

مه لقا دوره تحولی جالبی دارد. مثلاً در اوایل داستان که از شوهرش کتک می خورد صدایش می لرزد ولی به مرور زمان اعتماد به نفس بیشتری پیدا می کند. برای این تحول چه ایده هایی داشتید؟

مه لقا زمانی که کفش پاشنه دار می پوشد سکندری می خورد چون بلد نیست با آن کفش ها راه برود حتی در خندیدن و گویشش هم تغییر پیش می آید. من از این نوع آدم ها را زیاد در اطرافم دیدم که با تغییر و تحولات مالی، اجتماعی و... رخ عوض می کنند و تغییر نقاب داده اند که برایم حیرت انگیز بوده است. به هر حال مه لقا سعی دارد که رشد کند و از طرفی به خاطر این تغییر شخصیتی از خود اصلی اش هم دور شده است.
    

گویا در ادامه داستان هم قرار است شاهد اتفاقات غافلگیر کننده ای درباره مه لقا باشیم؟

بله، ماجرای غافلگیر کننده دارد ولی با سیستم پخشی که من دارم می بینم امید چندانی ندارم چون مردم سکانس های زیبایی را از دست دادند. با این سیستم پخش امیدوارم آن اتفاقات غافلگیر کننده چندان مسخره به نظر نیاید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد